Folkdräkt är inte töntigt!

Bilden kommer härifrån. Och jag måste bara säga så SNYGG den är! (inte bara gutten)

Det är snyggt och innehåller historia.
Däremot ogillar jag intoleransen i Sverige bland många folkdräktsbärare, som håller på handsömnad och exakt rätt område som det enda rätta.
Österrike är mycket bättre på det där med folkdräkt, där är det en FOLK-dräkt. Där kan man se kvinnor i butiker som använder en Dirndl, som deras folkdräktsklänning kallas, som arbetskläder i tex butiker. Och man kan se personer i Lederhosen strosa på stan en lördag. Kan ni tänka er en svensk knalla runt i knätoftsbyxor och pikétröja på stan?!
Själv har jag ett projekt i bakskallen, jag vill göra min egen folkdräkt av återbrukat material.
Jag äger redan två Dirndl, en sommarvariant i bomull som inte är knuten till något område utan fritt designad och en i ull från Turnau, Steiermark.
När jag ska sy den? Inte en aning. Förmodligen när andan faller på någon gång.
Förresten så var min brudklänning inspirerad av Dirndl och jag använde en dräktblus till den.

