Jag har gjort egen citronpeppar idag!
Ispirerad av Vera i mitt inlägg om örtsalt!

citronpeppar-s

Men hur gjorde jag nu då..

½-1 dl grovt havssalt
1 citron saft och skal
1 dm purjolök
strimla citronskalen och purjon, blanda allt i en vid ugnsform. Torka i 50-75 grader, det tar några timmar. Rör om ibland. Blanda med ca ½ dl nymalen svartpeppar (jag föredrar Java svartpeppar) Mal i mortel eller kvarn.

Ja, nu har jag ju inte provat min citronpeppar, så jag kan ju inte garantera att detta är den ultimata blandningen, men det är ju bara att prova sig fram. Blanda ner vitlök eller örter är säkert gott det med. Dill är säkert gott till potatis och fisk. Till sommaren skall jag göra Limepeppar, kanske med wasabi! Hör av dig om hur din blandning blev!

(Jag tror att jag ev tog för mycket citron, men det visar sig när jag använder den. kanske att det hade räckt med ½ citronsaft…)

Det blev ju kanonbra!! jättegott på lövbiff , dock ej på stekt potatis. Tjohoo!!!

